Naučna istraživanja o mentalnoj aritmetici

Sa ciljem utvrdjivanja uticaja mentalne aritmetike na inteligenciju dece i rezultate koje ona postižu u toku obrazovanja, sprovedeno je devetogodišnje istraživanje u provinciji Ksinjijang u Kini. U periodu 1996 – 2005. godine praćen je razvoj 158 učenika osnovne škole. Utvrđeno je da učenje mentalne aritmetike utiče na:

kineskinja– povećanje koeficijenta inteligencije dece
– povećanje kapaciteta trenutnog pamćenja (veoma bitne mere za usvajanje znanja)
– unapredjenje uspeha u školi i bolje ocene iz većine predmeta (postignut kroz viši nivo pažnje, koncentracije, memorije, razvijeno snažno razmišljanje i brz odgovor, aktivnost, visok nivo efikasnosti prilikom učenja i sveobuhvatni kvalitet usvajanja gradiva)
– povećanje brzine čitanja sa razumevanjem, kao preduslova za efikasniju obradu informacija i učenje.

Naučni rad proučava efekte treninga veština, posebno treninga mentalne aritmetike i muzike, na  kapacitet radne memorije. Mnoge studije ukazuju na važnost kapaciteta radne memorije za izvršavanje mnogih kognitivnih radnji i kod utvrdjivanja individualnih karakteristika, kao što je opšti IQ ili uspeh u školi. Veština mentalne aritmetike se oslanja u velikoj meri na vizuelno – prostornu obradu podataka. S tim u vezi, osobe koje vladaju veštinom mentalne aritmetike postaju efikasniji kod prikupljanja podataka, ali i prizivanja pamćenja, oslanjajući se upravo na vizuelno-prostornu imaginaciju.

sahistaOpšte je poznata stvar da eksperti iz raznih oblasti pokazuju neverovatno superioran učinak. Na primer, velemajstori u šahu mogu da se sete i do stotinu poteza odigranih u partiji šaha… I ne samo da se mogu setiti svih poteza nakon završene partije, već mogu da se prisete svih pojedinačnih poteza na stotine svojih odigranih važnih partija. Isto tako, Japanski eksperti u mentalnoj aritmetici mogu rešiti matematički problem za nekoliko stotina milisekundi, mnogo brže od računanja uz upotrebu računara. U slucaju velemajstora u šahu, utvrdjeno je da oni koriste posebno razradjenu kognitivnu strategiju. Kroz EEG eksperimentalnu analizu, ovo istraživanje pokazuje da je kod moždane funkcije eksperata mentalne aritmetike češća teta frekvencija u frontalnom regionu – karakteristična za stanje duboke koncentacije.

Preuzeto sa: http://www.smartacus.rs/